انواع پکینگ هیدرولیک
نحوه عملکرد پکینگ به چه شکل است؟
پس از قرارگیری پکینگ در حفره مخصوص آببندی، توسط پیچهای «گلند» (Gland) یا همان شیار آببندی، به صورت محوری فشرده میشوند. به دلیل پلاستیسیته پکینگ، به هنگام حرکت نسبی شفت و پکینگ نیرویی شعاعی ایجاد و باعث تماس پکینگ با شفت می شود. همزمان، ماده روانکار نیز لایه نازک روغنی در سطح تماس ایجاد میکند. شیاری روغنی در فرورفتگیهایی که تماس ایجاد نشده، ایجاد می شود. بنابراین، قسمتهای تماسی و غیرتماسی مارپیچ شکلی را ایجاد میکنند که نقش مهمی در جلوگیری از نشتی سیالات دارند و اصل عملکرد پکنیگ نیز برمبنای همین لایههای نازک و مارپیچ شکل بنا شده است.
در یک آببندی خوب، اثر«مارپیچی» (Labyrinth) به خوبی حفظ میشود که برای این مهم باید فشردگی و روغنکاری به شکل مناسبی انجام شود. در صورت فشردگی زیادی و عدم انجام درست فرآیند روغنکاری، لایه روغنی به خوبی ایجاد نمیشود واصطکاکی بدون روغن بین شفت و «پرکننده» (Filler) پدید میآید که باعث خوردگی و ایجاد مشکل در شفت میشود.
همان طور که گفتیم پکینگها در ردهی سیلها متحرک قرار دارند که برای آببندی شافت پمپها و درز بندی پیستون مورد استفاده واقع میشوند. متریال یا جنس سازندهی آنها غالباً لاستیک طبیعی یا پلییورتان میباشد. فرآیند آببندی یکی از مهمترین بخشهای حائز اهمیت در پیستونها محسوب میشود.
انواع پکینگ هیدرولیک
پکینگ پیستون:
این نوع پکینگ معمولاً در جکهای هیدرولیکی و پنوماتیکی استفاده میشود، آنها در ابتدای سیلندر قرار میگیرند تا پیستون را از نشت مایعات یا گاز محافظت کند که باعث میشود حداکثر آببندی تضمین شود.
پکینگ گلویی:
این نوع پکینگ، فرآیند آببندی را برای جلوگیری از نشت مواد مایع در جکهای پنوماتیک (بادی) تضمین میکند. پکینگ گلویی در ابتدای گاید قرار میگیرد و در جهت مخالف استوانهی جک حداکثر میزان آببندی را اعمال میکند. آنها همچنین از نشت مواد به سمت خارج جلوگیری میکنند تا عملکرد سیلندر را بهبود بخشند.
پکینگ گردگیر:
گردگیرها معمولاً از متریال پلاستیک یا لاستیک مصنوعی تولید میشوند که غالباً در پیستونها به کار گرفته میشوند تا از ورود گرد و غبار به داخل سیلندر ممانعت به عمل آورند و آببندی نسبی را هم تا حدودی انجام میدهند. بدنهی برخی گردگیرها فلزی میباشد که فقط در بالای سیلندر نصب میشوند و واجد دامنهی مقاومت بالایی را از حیث تحمل فشار هستند.
پکینگ V-Pack:
این نوع پکینگ که در ایران پکینگ دستی نیز نامیده میشود معمولاً در سیلندرهای تک ردیفه و دو ردیفهی هیدرولیکی فشار ضعیف یا قوی مورد استفاده قرار میگیرند. این پکینگ شامل یک حلقهی بالایی (رینگ پشتیبان نر) و یک حلقهی پایینی (رینگ پشتیبان ماده) است که بر حسب نوع فشاری که باید پکینگ تحمل کند تعدادی حلقهی دیگر (حلقههای میانی) در وسط این دو قرار میگیرند. به طور غالب رینگهای پشتیبان نسبت به رینگهای وسط سطح مسطحی دارند.
هیدرو فراز پارس مجری آسانسور و بالابرهای هیدرولیک