لوازم مصرفی آسانسور

قطعات مصرفی آسانسور به مرور زمان دچار فرسودگی و کهنگی شده و مانند قبل عملکرد خوبی نداشته و در نهایت کارایی خود را از دست خواهند داد. توجه به این قطعات در بازرسی های ماهانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با کوچکترین اخلال در عملکرد این قطعات، فعالیت دیگر قطعات نیز دچار مشکل شده و موجب به هم ریختگی تنظیمات آسانسور می شود.

برای عملکرد بهتر و دیرتر خراب شدن این قطعات بهتر است آنها را به صورت اصل تهیه نمایید. به همین منظور توصیه می شود به نمایندگی های معتبر آسانسور مراجعه نمایید. آسانسور هیدروفراز تمامی قطعات ریز و درشت آسانسور را بصورت اصل و با بالاترین کیفیت و نیز مناسب ترین قیمت در اختیار مشتریان قرار می دهد

جک هیدرولیکی

یک سیلندر هیدرولیک است که فقط در یک جهت کار انجام میدهد و معمولا ظرفیت بالایی دارد. در جک ها به جای پیستون از یک میله قطور که در انتهای آن شانه یا پله کوچکی وجود دارد استفاده میشود، این شانه برای این تعبیه میشود که از خروج کامل میله از پوسته جلوگیری کند.

پاوریونیت

پاوریونیت ها اساساً به دو نوع هستند: تک سرعته و دو سرعته

پاوریونیت های هیدرولیک تک سرعته در بالابر هیدرولیکی – بالابر کارگاهی – بالابر غذابر و … استفاده می گردد.

این پاور پک ها قابلیت کارکرد با برق تک فاز و سه فاز را دارند. پاوریونیت های دو سرعته معمولا در آسانسور هیدرولیک استفاده می شود و حرکت و توقف نرم و بدون شوک و صدای کم از خصوصیات این پاورپونیت ها می باشد.

 پاور پک های آسانسورهای هیدرولیک گروه هیدرو فراز یا شیرهای برقی  بلین آلمان ارائه می شود .

قابلیت منحصر بفرد شیرهای بلین این میباشد که حرکت بسیار نرم و بدون شوک در حرکت کابین ایجاد می نمایند.

پاورهای دو سرعته بیشتر در آسانسور بیمارستان – آسانسور خودرو بر – آسانسور هیدرولیک – آسانسور خانگی (Home Lift) استفاده می گردد.

کاراسلینگ

کاراسلینگ در آسانسور هیدرولیک وظیفه حمل کابین آسانسور را بر عهده دارد، این وسیله شامل پاراشوت لحظه ای نیز می باشد که در زمان سقوط آسانسور یا افزایش سرعت کابین آسانسور به سمت پایین جلوگیری کرده و باعث ایست کامل کاراسلینگ می شود.

شیلنگ روغن هیدرولیک

شیلنگ هیدرولیک و یا لوله های قابل انعطاف نقش مهمی در کارکرد آسانسورهای هیدرولیک دارد. این شیلنگ های هیدرولیک باید یک سری ویژگی ها و خصوصیات مهمی داشته باشند. تا آن ها را از شیلنگ های معمولی متمایز کنند.

کابین

بخشی از آسانسور که شبیه اتاقک بوده و مسافران و یا بار، در داخل آن قرار گرفته و جابجا می شوند.

  •    ارتفاع درب کابین و همچنین ارتفاع مفید کابین بایستی حداقل 2 متر باشد.
  •     کابین بایستی حتما” مجهز به سیستم ایمنی (پاراشوتمناسب باشد.
  •   کابین باید دارای روشنایی مناسب باشد.
  •    دیواره ها، سقف و بدنه کابین می بایستی کاملا” پوشیده باشد، بجز ورودی کابین، دریچه اضطراری و محل های تهویه هوا.
  •    دیواره ها، کف، سقف، قاب و کفشک های کابین مقاومت کافی در برابر نیروهای وارده در هنگام کارکرد عادی، عملکرد ترمز ایمنی (پاراشوتو برخورد احتمالی روی ضربه گیرها را داشته باشند و نباید از موادی ساخته شده باشند که سریع آتش بگیرند یا در اثر گرما گازهای خفه کننده ایجاد کنند.

تابلو فرمان

تابلو فرمان آسانسور یکی از مهمترین بخش های الکتریکی و کنترلی آسانسور می باشد و شامل مدار های فرمان و ریز پردازنده و قطعات الکترونیکی می باشد که وظیفه کنترل حرکت کابین و نیز اعلام وضعیت های مختلف را بر عهده دارد. تابلو فرمان آسانسور معمولا در موتورخانه آسانسور نصب میگردد.

جعبه رویزیون

برای اتصال تجهیزات الکتریکی روی کابین به تابلوی فرمان و تجهیزات الکتریکی دیگر٬ از یک جعبه معمولا فلزی - که داخل آن ترمینال های مربوطه قرار گرفته اند؛ استفاده می شود.

ریل آسانسور

ریل آسانسور یکی از مهمترین قطعات آن می باشد که چه از لحاظ امنیت و چه از نظر چگونگی عملکرد کلی آسانسور، دارای اهمیت خاصی است و در صورت ایجاد مشکل در ریل، کل عملکرد آسانسور با مشکل روبرو خواهد شد.

ریل های کابین محکم و از جنس فولاد می باشد. کابین آسانسور به وسیله ابزاری به نام کفشک آسانسور به این ریل ها متصل می شود. در طول مسیر، این ریل ها از دو طرف به وسیله دو عدد روغن دان به صورت اتوماتیک روغن کاری می شوند.

براکت

برای محکم کردن این ریل ها به بدنه چاه آسانسور از وسیله ای به نام براکت استفاده می شود. لازم به ذکر است در محل اتصال دو ریل به یکدیگر حتما قسمت نر و مادگی به صورت کامل به یکدیگر اتصال داشته باشند در غیر این صورت باعث خوردگی لاستیک کفشک ها می گردند.

درب کابین

برای باز و بسته کردن درب آسانسور به صورت اتوماتیک موتور در نظر گرفته شده است که این وظیفه را به صورت ایمن انجام می دهد. مکانیزم در درب های کابین در نظر گرفته شده است که به هنگام رسیدن به سر طبقه نه تنها درب کابین را باز می کند بلکه قفل درب طبقه را نیز درگیر میکند و باعث باز شدن آن نیز می شود همین طور این مکانیزم در هنگام بسته شدن درب کابین قفل درب طبقه را نیز به آرامی آزاد کرده و باعث بسته شدن آن می شود. تا کابین بتواند بدون برخورد به این قفل ها به حرکت خود در شفت آسانسور ادامه دهد.

درب طبقه

درب طبقات اسانسور که در هر طبقه سازه نصب می شود. درب طبقات اسانسور در انواع و اشکال مختلفی ساخته می شود. دلیل وجود درب طبقه اسانسور ایمنی و ورود و خروج مسافر به داخل کابین اسانسور است. اندازه درب طبقاتی اسانسور 70cm و 80 و 90 عرضه می گردد. متداول ترین نوع درب اسانسور درب لولایی و درب اتوماتیک است. البته بسته به کاربرد اسانسور از درب های اتوبوسی- آکاردئونی و غیره نیز استفاده می شود. البته داشتن قاب شیشه نیز از موارد استاندارد درب طبقات اسانسور است که در شکل های مختلف بر روی در قرار میگیرد.

• درب لولایی (درب اسانسور نیمه اتومات): بدلیل اینکه درب طبقات دست باز شو بوده و درب کابین به صورت اتوماتیک باز و بسته می شود (توسط ساسپنشن) اصطلاحا درب طبقات نیمه اتوماتیک اطلاق می شود. در صورتی که سازه دارای پاگرد طبقاتی مناسب باشد درب طبقات نیمه اتوماتیک بهترین گزینه است.

• درب اتوماتیک: به درب هایی گفته می شود که همراه در کابین اسانسور باز و بسته می شود (نیروی محرکه هر دو درب توسط ساسپنشن انجام میگیرد). اگه سازه شما دارای پاگرد طبقاتی مناسب و عریضی نیست استفاده از این درب پیشنهاد می شود. در اصطلاح به هر کدام از لنگه های درب های اتومات لته گفته میشود که به طور متداول از جنس استیل ساخته می شود.

روغن هیدرولیک

تغییرات گسترده  در غلظت روغن که نتیجه درجه گرما باشد می تواند  در کارکرد آسانسور ،در موقع حرکت تاثیر گذارباشد. روغن مورد استفاده باید قدرت روغن کاری تجهیزات را داشته باشد. طوری که اصطکاک قطعات را به حداقل ممکن برساند. روغن باید در برابر اکسیده شدن مقاوم باشد.

زمانیکه روغن اکسیده شود، مواد اسیدی و مواد لاکی تولید میکند که باعث خوردگی کلیه قطعاتی که در تماس با روغن می باشند خواهد گردید.روند اکسیداسیون با افزایش درجه گرما و جمع شدن مواد آلاینده در روغن تشدید می شود. روغن مناسب باید با پمپ سازگاری داشته باشد.

روغن مورد استفاده باید با مواد پمپ سازگاری داشته باشد. بعضی از روغن ها که دارای مواد ضد استهلاک و یا ضد آتش سوزی هستند ممکن است به آلیاژهای برنج کاسه نمدها، به فلز مس، آلومینیوم، کادیوم و حتی رنگ قطعات آسیب بزند.

سیم بکسل

عنوان طناب فولادی (سیم بکسل) هم در مورد طنابهای فولادی قدرتمندی بکار می رود که در معادن مورد استفاده است و هم در مورد طنابهای فولادی ظریفی که در ترمز دوچرخه ها مصرف می شود. این عنوان هم در مورد طنابهای ثابتی که پل های معلق را با نیروی فوق العاده نگهداری می کند و هم درباره طنابهای مورد استفاده در آسانسور و جرثقیل ها که همیشه در حال حرکت هستند بکار می رود. بنابراین طنابهای فولادی می توانند انوع مختلف و کاربردهای گوناگون داشته باشند.

منظور از طناب فولادی بطول کلی مجموعه ای از مفتول های فولادی است که بدنه واحدی را تشکیل می دهند. طناب فولادی شامل یک بخش مرکزی بنام مغزی است که چند رشته (استرند) بدور آن بصورت مارپیچ تابیده میشود. هر رشته از چند مفتول که بطور مارپیچ دور یک مفتول مرکزی قرار میگیرد، تشکیل می شود.

فلکه هرزگرد

فلکه کششی یا فلکه هرزگرد آسانسور فلکه ای (قرقره ای) است که برای انتقال قدرت موتور و حرکت به سیم بکسل به کار می رود. نیروی کششی ایجاد شده در اثر اصطکاک بین سیم بکسل و سطح شیارهای فلکه می باشد. در واقع فلکه هرزگرد یکی از اصول اساسی سیستم تعلیق آسانسور می باشد. در نصب فلکه هرزگرد یا کششی باید به مواردی توجه شد از جمله اینکه برای اتصال سیم بکسل به مرکز کابین و مرکز وزنه تعادل می توان از فلکه گیربکس استفاده کرد.

که در این صورت بایستی از فلکه بسیار بزرگی که روی گیربکس (آسانسور گیرلیسنصب می شود استفاده نمود که طبیعتا این امر باعث اشغال شدن مکان زیاد شده و هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست لذا از دو فلکه کوچکتر، یکی برای گیربکس و یکی برای فلکه هرز گرد استفاده می شود که بدین ترتیب فاصله بین کابین و وزنه تعادل فراهم میگردد.

شاسی کابین

پنل شاسی آسانسور وظیفه فرمان دهی آسانسور جهت حرکت کابین را با توجه به انتخاب موقعیت طبقه مورد نظر عهده دار است که در داخل کابین و همچنین در طبقات (کنار در طبقات) مورد استفاده قرار می گیرد.

به مجموعه کلیدهایی که جهت کنترل حرکت کابین، بررسی وضعیت کلی آسانسور (نشان دهنده های جهت و نمراتور)، زنگ و استپ اضطراری و … بر روی پنل خاص درون کابین آسانسور قرار دارد، شاسی کابین می گویند.

شاسی طبقه

برای هر آسانسور به ازای هر طبقه  و هر ایستگاه باید یک شاسی وجود داشته باشد (به جز آسانسورهای خاص) پنل شاسی طبقات باید  دارای یک دکمه فشاری جهت اخطار، نمراتور و دو فِلِش جهت تشخیص حرکت کابین به سمت بالا و پایین است. به مجموعه کلیدهایی که جهت کنترل حرکت کابین، بررسی وضعیت کلی آسانسور (نشان دهنده های جهت و نمراتور)، زنگ خطر و استُپ اضطراری و ... بر روی پنل خاص درون کابین آسانسور قرار دارد، شاسی داخلی  کابین می گویند. پنل شاسی های داخل  آسانسور به صورت تمام قد و نیم قد تولید می گردد.

گرمکن روغن  پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

حتما می دانید که گرانروی (نرمی و چسبندگی) روغن با دماهای مختلف تغییر می کند برای همین حفظ دمای روغن هیدورلیک در موتورخانه آسانسور هیدرولیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا بطور نمونه یکی از مهمترین ایراداتی که برای بعضی آسانسور هیدرولیک پیش می آید در فصل زمستان بدلیل کاهش دمای محیط عمل انتقال کابین آسانسور به بالا یا پایین با مشکلاتی همراه است.

برای حل این مشکل باید دمای محیط را دمای نرمال بین 20 الی 35 درجه فراهم نمود و یا می توان در مخزن روغن (پاوریونیت) آسانسور هیدرولیک، دستگاه گرمکن برقی قرار داد تا دمای روغن در سطح خاصی باشد و یا اینکه می توان در فصول سرما روغن با ویسکوزیت کم استفاده نمود و در فصل گرم روغن استاندارد آسانسور مربوطه را استفاده کرد. همچنین باید توجه نمایید که موتورخانه آسانسور هیدرولیک برای جلوگیری از بالا رفتن دمای روغن باید به سیستم تهویه و همچنین پوشش عایق مجهز باشند تا اگر روغن نشت کرد جریان روغن دچار اختلال نشود.

لیمیت

میکرو سوئیچی است که سه عدد از آن در بالای چاهک آسانسور و سه عدد در پایین چاهک استفاده میشود. که به ترتیب اولی برای شناسایی حد بالا و پایین دومی برای دورانداز اجباری و سومی برای استپ در مواقعی که کابین سنسور level را نخوانده باشد عمل کرده و کابین را متوقف میکند.

تراول کابل

تروال کابل در واقع شامل چندین رشته سیم برق می باشد که ترمینال های تابلوی فرمان را به جعبه رویزیون روی کابین ارتباط می دهد.
کابلی که از یک سو به تابلو فرمان و از طرف دیگر به زیر کابین متصل است و دایم با آسانسور به بالا و پایین رفته و وظیفه ارتباط بین کابین و مدار کنترل را دارد. کمتر شدن این کابل در طراحی باعث صرفه جویی در هزینه نصب میشود ولی به این نکته باید توجه کرد که کمتر شدن از 12 رشته باعث سبکی کابل و در نتیجه گره خوردن آن میشود. این کابل به تعداد 4-8-12-16-20و 24 رشته در بازار موجود است.
درون آن رشته ای از نخ نایلونی بسیار محکم وجود دارد که باعث استقامت کابل و طول عمر آن میشود. معروف ترین مارک تراول کابل آسانسور برند دت وایلر سوئیس میباشد. وظیفه اصلی تراول کابل انتقال دستور عملکرد آسانسور بین اجزاء آن را برعهده دارد. که از بهترین مارک های تراول کابل رایج در ایران می توان از دت وایلر سوئیس و سانکای ترکیه نام برد .
جریان انتقال اطلاعات از تابلو به کابین از طریق تراول کابل یا کابل os برقرار می گردد. این کابل به صورت معلق در چاهک می باشد. معمولا در یک ساختمان 6 طبقه 48 رشته از این کابل استفاده می شود.

بست تراول

بست تراول وسیله ای است برای مهار کردن تراول کابل که از تابلو فرمان داخل اتاقک به کابین داخل چاهک متصل و به صورت معلق میباشد.

روغندان

روغن دان وظیفه چرب کردن و روانکاری ریل راهنمای آسانسور با استفاده از روغن مخصوص آسانسور است که داخل روغندان ریخته می شود. روغندان یک قطعه ی کوچک است که بر روی کابین آسانسور سوار میشود. نمدی های روی روغندان با کشیده شدن بر روی ریل های آسانسور آن ها را چرب میکند و باعث کاهش اصطحکاک و روان شدن حرکت کابین می شود. روغندان بعد از هر بار بازدید توسط نصاب شارژ می گردد.

پاراشوت

عملکرد پاراشوت بدین گونه است که به محض افزایش بیش از حد سرعت کابین، (برای آسانسور های مختلف متغیر می باشد) سیم بکسل متصل به گاورنر متوقف میشود و به تبع آن اهرمی که به این سیم بکسل متصل است همراه با ادامه ی حرکت کابین کشیده میشود و دو فک ترمز را بهم نزدیک میکند، در این زمان بر اثر وزن کابین و سطح تماس فک ها با ریل، کابین می ایستد.

بافر

اگر کابین درهنگام حرکت به سمت پایین ترین توقف در سطح طبقه توقف نکند و به حرکت ادامه دهد پس از چند سانتیمتر به بافر برخورد کرده و متوقف میشود. این مورد برای قاب وزنه نیز صادق است بافر ها در کف چاله نصب میشوند. بافر ها در انواع فنری، لاستیکی و هیدرولیکی ساخته می شوند.

چراغ تونلی

چراغ تونلی برای روشنایی چاهک آسانسور استفاده می شود .

روشنایی چاهک آسانسور و موتورخانه:

حتماً تا به حال به داخل یک چاله آسانسور نگاه کرده اید، اگر دقت کرده باشید روشنایی فضای این چاله توسط چراغ های خاصی به نام چراغ های تونلی تامین می‌شود. البته هر نوع چراغ دیگری که حداقل دارای IP 44 باشد می تواند در چاهک آسانسور نصب شود، ولی نوع متداول این چراغ ها همان چراغ های تونلی است که تصویر آن را در پایین مشاهده می کنید.

کلید قارچی

کلید قطع اضطراری یک دکمه قرمز برروی یک پس زمینه زرد است. رایج‌ترین نوع این کلیدها، کلیدهای قارچی شکل هستند. در سیستم‌های بزرگ، از قبیل خطوط نقاله، کلید قطع اضطراری به صورتهای مختلفی وجود دارد که با دست یا پا یا بقیه اعضای بدن، قابل فشار دادن هستند. در برخی موارد، دیوارهای ایمنی نوری، کار کلید قطع اضطراری را می‌کنند.

برای ماشین‌های کوچکتر، کلیداصلی قطع و وصل دستگاه، خود به عنوان یک کلید قطع اضطراری مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای ابزارهای دستی، کلید قطع اضطراری مورد نیاز نیست و در مواقع اضطراری باید دو شاخه را از برق کشید.

در مدار فرمان برای قطع کامل سیستم از شستی های قارچی یا استپ قارچی استفاده میشود. تحریک این شستی ها نیاز به دقت زیادی نداشته و بعد از عملکرد در حالت قفل باقی میمانند. این شستی ها در رنگ ها و مدل های ساده، سوئیچ دار و لامپ دار در بازار موجود میباشند. کلید استپ قارچی در آسانسور بر روی تابلو ریویزیون روی کابین و همچنین در ته چاله آسانسور برای مواقع اضطراری برای سرویس کار تعبیه شده است.

برچسب ها:

آسانسور خانگی ارزان، قیمت آسانسور خانگی 5 طبقه، قیمت آسانسور خانگی 4 طبقه، قیمت آسانسور خانگی شیشه ای، لیست قیمت آسانسور هیدرولیکی، قیمت بهترین آسانسور، قیمت آسانسور خانگی، قیمت آسانسور 99، قیمت آسانسور 1400، قیمت آسانسور در تبریز، قیمت آسانسور شیشه ای خانگی، قیمت آسانسور خانگی 5 طبقه، آسانسور خانگی ارزان، لیست قیمت آسانسور خانگی، قیمت روز آسانسور در شیراز، لیست قیمت آسانسور هیدرولیکی، قیمت آسانسور 8 نفره، لیست قیمت آسانسور خانگی 1400، لیست قیمت آسانسور، قیمت آسانسور 4 نفره سال 99، قیمت آسانسور 4 نفره سال 1400، قیمت پک کامل آسانسور، قیمت آسانسور 4 توقف، قیمت آسانسور جکی، قیمت آسانسور 8 نفره، قیمت روز آسانسور، استعلام قیمت آسانسور، قیمت روز آسانسور 4 نفره، لیست قیمت اسانسور خانگی، قیمت آسانسور خانگی، قیمت بالابر خانگی، قیمت بالابر خانگی کابین دار، قیمت بالابر خانگی تک نفره، قیمت بالابر خانگی اصفهان، قیمت بالابر نفربر خانگی، قیمت بالابر خانگی شیشه ای، قیمت بالابر خانگی کوچک، لیست قیمت بالابر خانگی، آموزش ساخت بالابر خانگی

 


تنظیمات
مطالب مرتبط

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
3 + 4 = ?

مقالات و مطالب