پمپ اسکرو

پمپ اسکرو هیدرولیک (پیچی) seim دارای 3 مارپیچ است که برای فشارهای متوسط یعنی 80 بار استفاده می شود.این پمپ هیدرولیک صدای بسیار کمی دارند و بیشتر برای بالابر هیدرولیکی خانگی ، بالابر هیدرولیکی کارگاهی، بالابر هیدرولیکی فروشگاهی استفاده می گردد.

پمپ اسکرو چیست؟

پمپ اسکرو از جمله پمپ های جابجایی مثبت بوده که مسیر عبور جریان از درون پمپ بصورت کاملا محوری می باشد. مایع به درون رزوه های اسکروها که بر روی یک یا چندین روتور قرار گرفته آورده شده و این مایع هنگامیکه اسکروها چرخیده وبا هم درگیر می شوند بصورت محوری جابجا می شود.

در آسانسور هیدرولیک، استفاده از پمپ های معمولی در هیدرولیک صنعتی مانند پمپ های دنده ای، پیستونی، پره ای و...  به دو دلیل مطلوب نیست:

1- صدای زیاد آنها حین کار

2- دبی محدود آن ها

پمپ اسکرو به دلیل ساختمان داخلی متفاوت با سایر پمپ ها و استفاده از سه مارپیچ (3Screw) جریان یکنواختی از روغن تولید می کنند، لذا صدا در آنها به حداقل کاهش یافته (حدود 60 دسیبل) و قابلیت تامین دبی زیاد در آن افزایش می یابد ( تا 1200 لیتر بر دقیقه).

در آسانسورهای هیدرولیک خصوصاً آسانسور خانگی مسافربر و آسانسور خودرو یا خودرو بر، بی صدا بودن پاور یونیت هیدرولیک بسیار اهمیت دارد، لذا استفاده از پمپ های اسکرو اجتناب ناپذیر است.

همچنین در آسانسور باربر هیدرولیکی و آسانسور خودرو بر بدلیل افزایش قطر و تعداد جک، دبی مورد نیاز برای نیل به سرعت مطلوب در آسانسور، بیش از 150 لیتر بر دقیقه خواهد شد، که پمپ های معمول به سادگی و قیمت مناسب، جوابگوی این دبی نخواهند بود، لذا در اینجا نیز استفاده از پمپ های اسکرو اجتناب ناپذیر است. پمپ های سری SM  تولیدی شرکت ستیما مربوط به آسانسورهای هیدرولیک می باشد که حداکثر فشارکاری آن 80 بار و دبی آن از 4 تا 1200 لیتر بر دقیقه می باشد.

شرکت ستیما SETTIMA  یکی از شرکت های بزرگ تولید کننده اینگونه پمپ ها در ایتالیا بوده که تولید پمپ های اسکرو در دو بخش آسانسوری و صنعتی را از سال 1978 در پیاچنزای ایتالیا شروع کرده و تاکنون مصرف کنندگان  بسیار زیادی را در بازار کل دنیا از جمله  امریکا، اروپا، آسیا داشته است.

 

پمپ های پره ای ( vane pump )

این پمپ ها از یک سری پره که بر روی روتور نصب شده اند و داخل یک حلقه بادامکی (cam ring) میچرخند، تشکیل شده است. پمپ های پره ای بعنوان پمپ های فشار متوسط در صنعت مورد استفاده قرار میگیرند. این پمپ ها در دو نوع متعادل و نامتعادل وجود دارند. این پمپ ها هچنین به دو صورت جابجایی ثابت و جابجایی متغیر، کاربرد دارند.

در واقع اگر فاصله بین محور روتور و رنگ بادامکی قابل تنظیم باشد یک پمپ جابجایی متغیر خواهیم داشت و اگر این فاصله همواره ثابت باشد یک پمپ جابجایی ثابت خواهیم داشت. پمپ های پره ای دارای راندمان خوب، حرکت آرام و بی سر صدا میباشند. توصیه می شود که پمپ های پره ای در سرعت های پائین تر از 600 دور بر دقیقه استفاده نشود. همچنین در صنعت اسانسور سازی به دلیل قیمت نسبتاً زیاد در مقایسه با پمپ های دنده ای و اسکرو کاربرد بسیار کمتری دارند.

پمپ های پیستونی ( piston pump )

پمپ های پیستونی اساساً از تعداد زیادی سیلندر و پیستون تشکیل شده است که در دو نوع محوری و شعاعی و دو طرح جابجایی ثابت و جابجایی متغیر وجود دارند. پمپ های پیستونی جزو گرانترین پمپ ها هستند، بالاترین بازدهی را دارند و دارای طول عمر بالایی هستند.

بدلیل آب بندی دقیق قطعات داخل پمپ تعمیرات پمپ های پیستونی کمی مشکل میباشد. این پمپ ها معمولا در فشار های بالا کاربرد دارند. نوع دبی متغیر این پمپ ها نسبت به نوع دبی ثابت بزرگتر و سنگین تر است.

کاربرد پمپ پیستونی

از جمله کاربرد پمپ پیستونی در انواع بالابر اتومبیل بر جک های تخلیه بار ویژه ی سیلو ها و انواع بالابر صنعتی، باربر و لیفتراک بر به دلیل قدرت تحمل فشار کاری بالا می باشند.

نگارش: گروه فنی و مهندسی هیدرو فراز پارس

هیدرو فراز پارس مجری آسانسور و بالابر هیدرولیکی

مطالب مرتبط
    تنظیمات

    یادداشت کاربران
    درج یک یادداشت :
    7 + 1 = ?