راه اندازی آسانسور

  • مراحل نصب آسانسور:

1-آهنکشی آسانسور-آهنکشی آسانسور توسط کارفرما(خربدار)انجام میشود

2-نصب ریل آسانسور

نصب ریلهای راهنمای آسانسور اولین مرحله ی نصب و راه اندازی آسانسور است.

 

در آسانسورهای کششی سیستم تعادل به گو نه ای است که کابین و وزنه ی تعادل در خلاف جهت یکدیگر حرکت می نمایند. اگر کابین به سمت بالا حرکت نماید، وزنه تعادل به سمت پایین حرکت می کند و بالعکس. از این رو کابین و قاب وزنه نیازمند سیستمی هستند که در مسیر تعیین شده با حداقل تکانه های افقی (در دو جهت: عقب-جلو و چپ-راست)حرکت نمایند تا حداقل کیفت حرکت (علی الخصوص برای کابین) تأمین گردد. محاسبات ریل (Guide Rails Calculations) تعیین می کند که چه نوع ریلی برای کابین و چه نوع ریلی برای قاب وزنه استفاده گردد و همچنین طراحی آسانسور (Elevator Designation) معین می سازد که ریلهای با چه آرایشی در چاه آسانسور نصب گردند.

بنابر این علل استفاده ریل در سه مورد ذیل خلاصه می شود:

• هدایت و راهنمایی حرکت کابین و کادر وزنه تعادل در راستای حرکت عمودی

• ممانعت از نوسانات افقی کابین به دلیل نیروهای واردۀ خارج از مرکز

• تحمل وزن کابین در هنگام عملکرد ترمز ایمنی (پاراشوت)

 

ریلها حساس ترین قطعات مکانیکی آسانسور هستند که دقت در حمل و نقل ، نصب و نگهداری آنها حائز اهمیت است. هر ریل دارای مشخصات فنی و جدول ویژه ای است که پارامترهای ابعادی مقاطع ، خواص فیزیکی و ... ریل را مشخص می سازد، چنانچه دقت کافی در مراحل پیش از نصب ریل آسانسور لحاظ نگردد، کیفیت حرکتی آسانسور به طور قابل ملاحظی افول خواهد نمود

 

3-نصب دربهای طبقات آسانسور

نصب درب طبقات آسانسور دومین مرحله ی نصب و راه اندازی آسانسور است.

معمولا در هر آسانسور دو نوع درب نصب می گردد: درب طبقات و درب کابین. درب کابین دربی است که همراه با کابین حرکت می نماید. درب طبقه نیز به دربهای منصوبۀ آسانسور در طبقات گفته می شود.

درب طبقات اسانسور که در هر طبقه سازه نصب می شود.

درب طبقات اسانسور در انواع و اشکال مختلفی ساخته می شود.دلیل وجود درب طبقه اسانسور ایمنی و ورود و خروج مسافر به داخل کابین اسانسور است.اندازه درب طبقاتی اسانسور 70cm و 80 و 90 عرضه می گردد.متداول ترین نوع درب اسانسور درب لولایی و درب اتوماتیک است.البته بسته به کاربرد اسانسور از درب های اتوبوسی- آکاردئونی و غیره نیز استفاده می شود.البته داشتن قاب شیشه نیز از موارد استاندارد درب طبقات اسانسور است که در شکل های مختلف بر روی در قرار میگیرد

انواع درب طبقات اسانسور از نظر ساختار:

• درب لولایی (درب اسانسور نیمه اتومات): بدلیل اینکه درب طبقات دست باز شو بوده و درب کابین به صورت اتوماتیک باز و بسته می شود(توسط ساسپنشن) اصطلاحا درب طبقات نیمه اتوماتیک اطلاق می شود.در صورتی که سازه دارای پاگرد طبقاتی مناسب باشد درب طبقات نیمه اتوماتیک بهترین گزینه است.

انواع درب طبقات اسانسور از نظر ساختار:

• درب لولایی (درب اسانسور نیمه اتومات): بدلیل اینکه درب طبقات دست باز شو بوده و درب کابین به صورت اتوماتیک باز و بسته می شود(توسط ساسپنشن) اصطلاحا درب طبقات نیمه اتوماتیک اطلاق می شود.در صورتی که سازه دارای پاگرد طبقاتی مناسب باشد درب طبقات نیمه اتوماتیک بهترین گزینه است.

 

4-نصب مکانیکال آسانسور

آسانسور کششی : نصب موتور و داخل برده کابین به داخل چاه آسانسور-نصب گاورنر و فلکه ها- نصب وزنه ها و سیم بکسلها

آسانسور هیدرولیک: نصب پایه جک-نصب جک-سیم بکسلها

5-راه اندازی آسانسور
 

طولانی ترین مرحله در زمینه نصب آسانسور مرحله راه اندازی آسانسور می باشد که شامل نصب درب داخل کابین، نصب تابلو فرمان، سیم کشی، نصب شاسی های احضار در طبقات، نصب شاسی های داخل کابین و دیگر قطعات ریز و درشت مربوطه است که برای نصب این لوازم نیاز به حوصله، تجربه، سلیقه و علم راه اندازی است تا یک نصاب بتواند آسانسور را به بهترین نحو مطابق با استانداردهای اداره استاندارد نصب و راه اندازی کند.

راه اندازی انواع آسانسور

هر کدام از انواع آسانسورها اعم از کششی، هیدرولیک، گیرلس، روملس و.... نیازمند روش و علم خاصی است که فقط یک راه انداز مجرب و با تجربه می تواند از عهده هر کدام از این مراحل برآید.

تاثیر تخصص در راه اندازی آسانسور

در این مرحله تخصص داشتن، کمک می کند آسانسور به گونه ای راه اندازی شود که مسافر در داخل کابین با خیال راحت و آسوده خاطر و بدون احساس کوچکترین ناامنی از آسانسور استفاده کند.
گروه فنی و مهندسی هیدرو فراز با بکارگیری با تجربه ترین نصاب های آسانسور و راه انداز ها، شرایطی را فراهم می آوریم که آسانسور مشتریان مان طبق استاندارد راه اندازی و تحویل اداره استاندارد داده شود.
 

نگارش:گروه فنی و مهندسی هیدرو فراز پارس

هیدرو فراز پارس مجری آسانسور و بالابرهای هیدرولیک

 


تنظیمات
مطالب مرتبط

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
1 + 3 = ?

مقالات و مطالب